Vajon mit tudunk megállapítani egy-egy balatoni kikötőről ha megvizsgáljuk a területről készült Sentinel-2-es műholdképeket? Vajon meg tudjuk állapítani, hogy mennyire volt kihasználva a kikötő egy vizsgált időszakban? Vajon előállítható egy trendgörbe, amin látszódik a foglaltság változása? Ebben a bejegyzésben ennek járok utána…

Trendelemzés távérzékeléssel

Az egész kísérlet úgy kezdődött, hogy a Copernicus oldalak böngészése közben megtaláltam a www.race.esa.int oldalt, ahol remek statisztikákat publikálnak műholdképek alapján arról, hogy a COVID járvány hogyan befolyásolta az EU gazdaságát, légszennyezettséget, mezőgazdaságát. Egyik személyes kedvencem Vajdahunyad (Hunedoara) acéltermelésének vizsgálata. Vajdahunyad az Osztrák-Magyar Monarchia idejében nőtte ki magát egy igen fontos vaskohászati központtá, majd Románia egyik legfontosabb és legnagyobb vas- és acélkohászati központja lett. Általában minden ilyen acélmű rendelkezik egy nagyobb, fedetlen területtel, ahová gyártás során nagyobb kiterjedésű acéltömbök kerülnek, amelyek már műholdképeken is jól láthatóak.
A www.race.esa.int munkatársai ezen műholdadatok alapján vizsgálták meg, hogy hogyan hatott a termelés volumenére a COVID járvány okozta gazdasági visszaesés. Tényleg szívből ajánlom az oldalt a statisztika és az adatok szerelmeseinek!
www.race.esa.int

A vizsgálat

A fenti oldal átböngészése után azon gondolkodtam, hogy vajon hasonló módon ki tudok-e nyerni adatokat egy-egy magyarországi területről, a Sentinel-2 műholdképek elemzésével.
A vizsgált terület kiválasztása során az egyik fő szempont az volt, hogy lehetőleg 10 méteres vagy annál nagyobb „testek” változása legyen megfigyelhető, hiszen a műhold legjobb térbeli felbontása 10 méter, azaz ennél kisebb elemek egyszerűen nem látszódnak.
A másik szempont az volt, hogy a vizsgált területet ne befolyásolja a környezet változása, mint például a növényzet évszakonkénti módosulása.

A fenti gondolatmenetet figyelembe véve kerültek a vizsgálatom célkeresztjébe a nagyobb balatoni kikötők, hiszen az ott kikötött hajók elég nagy testűek ahhoz, hogy látszódjanak a Sentinel-2-es műholdfelvételeken, valamint a körülüttök lévő víz igen ritkán változik, így nagyon jó kontrasztos képet tud adni a műhold NIR (közeli infravörös) spektrális tartományra érzékeny kamerája.

Balatonaliga esetében ez a következőképpen néz ki:

Balatonaliga Sentinel-2-es műholdfelvétele - 2020.08.22. - NIR Band

Megvizsgálva a 2020-as év elejétől készült felvételeket, észrevehetően változott a balatonaligai kikötő kihasználtsága, mivel van olyan időszak ahol alig látszdónak a mólók, azonban nyáron jól megfigyelhetően erősebben kirajzolódnak a vonalaik, az ott kikötött hajók miatt. Az alábbi összehasonlító box-ban is nagyon jól látszik a különbség a márciusi és augusztusi kihasználtsága közt.

Adatfeldolgozási modell

Aki eljutott ideáig a bejegyzésem olvasásával, szerintem már rájött, hogy a balatonaligai kikötő kihasználtságának trendgörbéjét próbálom majd előállítani a Sentinel-2-es műholdfelvételek alapján.

 Na de hogyan is lesznek a képekből trendgörbék? Ezt hivatott bemutatni nagyvonalakban az alábbi infografika.

Az 1.Lépésben minden 2020-as felvételt letöltöttem, amelyen megtalálható a balatonaligai kikötő. Ehhez QGIS SCP pluginjét használtam, amely a Copernicus Open Access Hub-ra kapcsolódva tölti le az adatokat. 2.Lépésként előállítottam a vizsgálandó terület shapefile-ját QGIS-ben. Ez az ún ROI azaz Region Of Interest. A 3.Lépésben a shapefile alapján kivágtam az összes műholdfelvételből a ROI területet, hiszen csak ezt a részt szeretném megvizsgálni, a többi adatra nincs szükségem. Ehhez és a következő műveletekhez Python-t és OpenCV-t használtam. A 4.Lépésben átalakítottam a szürkeárnyalatos képeket kétszínű, fekete-fehér képekké (Thresholding). Ez pixel szinten azt jelenti, hogy egy pixel vagy 0 (fekete) vagy 255 (fehér) értéket veheti fel, köztes értéket pedig nem. Ezzel tulajdonképpen olyan képeket állítottam elő, ahol a mólót és a kikötött hajókat a fehér pixelek reprezentálják, míg a vizet a feketék. Az 5.Lépésben minden egyes képben összeszámoltattam a fehér pixeleket, beolvastattam a felvételekhez tartozó dátumot. A 6. és 7.Lépésben némi unalmas matematikai művelettel átalakítottam a fehér pixel értékeket százalékokká, ahol a 0% az év legkisebb kihasználtságát jelzi (legkevesebb fehér pixel), míg a 100% a legmagasabbat (legtöbb fehér pixel). A 8.Lépésben kirajzoltattam az adott időpontokhoz tartozó százalék értékeket, azaz a nyers adatsort. Ahogyan az a lenti diagramon jól látható, viszonylag „zajos” a kapott görbe, sok benne az ugrás. Ez szerencsére egész jól kisimítható ha mozgó átlagot alkalmazunk az adatpontokra, azonban ehhez először szükség van az adatok nélküli napok adattal való feltöltésére. Ezért a 9.Lépésben két felvétel közti hiányzó dátumok felvételéhez resampling-et kell végrehajtani az adatsoron, majd interpoláció segítségével megadni ezen napok százalékos adatát. Az utolsó, 10.Lépésben pedig nem marad más hátra, mint a 15 napos mozgóátlag kirajzoltatása.

Balatonaliga kikötő kihasználtságának trendje - Nyers adatsor
Balatonaliga kikötő kihasználtságának trendje - Simított adatsor

A trendgörbe alapján elmondható, hogy a kikötő kihasználtsága egy meredek felfutás után májusban, a vitrolás szezon kezdetén csúcsosodott ki, majd kissé visszaesett a nyári hónapokban, vélhetően a folyamatosan változó forgalom miatt.

Fontos azonban szót ejteni arról is, hogy a fenti trendgörbét rengeteg faktor befolyásolhatja, így valóban csak trendek jelzésére alkalmas.

A paraméterek amelyek befolyásolhatják a fenti adatfeldolgozási modell végeredményét, a következők:

  • vizsgálati terület jó meghatározása
  • légköri viszonyok, felhözöttség, megvilágítás
  • műholdképek térbeli felbontása
  • adatok gyakorisága
  • thresholding módja, határérték megválasztása
  • mozgó átlag időablakának helyes megválasztása

Hasonlóságok más kikötőkkel

Természetesen kíváncsi voltam, hogyan néz ki a görbe más kikötők esetében is, hát így:

Alsóörs kikötő kihasználtságának trendje - Simított adatsor
Badacsony kikötő kihasználtságának trendje - Simított adatsor
Balatonfenyves kikötő kihasználtságának trendje - Simított adatsor
Balatonkenese kikötő kihasználtságának trendje - Simított adatsor

Mindegyik fenti kikötő esetében jól látszódik, hogy a kikötők kihasználtsága valamikor májusban, esetleg június elején éri el a maximumát.

Végszó

A mai bejegyzés igaz, hogy hosszúra sikeredett, de szerintem egy nagyon különleges esetét mutathattam be a műholdas képfeldolgozásnak. Remélem tetszett!
 

Ha szeretnél visszajelzést adni vagy kérdeznél, küldj mailt vagy írj a Satmapper Facebook oldalára.

Megosztás

Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ, amihez az Ön hozzájárulása szükséges! Részletek

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Bezárás